Conas go bhfuil an stíl sa ghearrscéal ‘Dís’ tábhachtach agus cad a thagann chun cinn trí úsáid a bhaint as an stíl sin.
Scríofa ag Kate Phelan, Emma O Dwyer, Alex FitzPatrick, Saoirse Mac Ardail.
Stíl na drámaíochta a chleachtar le linn an ghearrscéil ‘Dís’. Tá an gearrscéal seo i bhfoirm
comhrá, cosúil le hagallamh. Tá sé seo tábhachtach toisc go gcabhraíonn sé le féith an
ghrinn sa scéal. Mar thoradh ar an stíl seo, tagann an chodarsnacht idir an dá phearsantacht
chun cinn.
Tá béim ollmhór ar an gcomhrá sa ghearrscéal ‘Dís’. Tá an comhrá go huile is go hiolmán
stiúrtha ag an mbean chéile agus gan í bheadh an fear chéile sásta suí go ciúin ag léamh an
pháipéar. Cabhraíonn stíl an ghearrscéil coimhlint a cruthú idir an bheirt agus iad i mbun
comhrá nádúrtha, réalaíoch faoin suim atá ag an mbean chéile dul amach ag obair. Feicimid
easpa suim an fhir ar an toipic ghinearálta do stádas a bhean chéile sa tsochaí agus feicimid
na freagraí cliste searbhasacah ón mbean chéile. Tuigimid an saghas caidreamh atá acu.
Tá stíl ghonta, thaitneamhach, éifeachtach sa ghearrscéal seo. Tá rithim na cáinte chun
tosaigh agus cabhraíonn sé sin le féith an ghrinn sa scéal. Feictear an greann seo sa chaint
dhíreach nó sa chomhrá idir an lánúin. Tá an bhean greannmhar nuair atá sí searbhasach le
Seán, “ceard bheadh ag bean ach leanbh!”. Tá Seán greannmhar nuair a usáideann sé an
páipéar mar sciath chosanta ar a bhean chéile. Tá greann ann freisin nuair a cháineann sí
bean an tsuirbhé toisc gurbh fhéidir go raibh sí ag insint bréag (mar a bhí sí féin). Tá an stíl
seo éifeachtach mar tá sé suimiúil agus spreagúil.
Téann an bhean i muinín na híoróine agus an tsearbhais go minic sa scéal. Baintear úsáid
éifeachtach as íoróin nuair a deir an bhean ‘Leanbh. Céard eile a bheadh ag bean ach
leanbh’. Tá pearsantacht searbhasch aici agus tagann sé seo chun cinn le linn an scéil. Tá
an bhean ag iarraidh magadh a dhéanamh faoi stádas na mban sa tsochaí, níl fonn ar bith
ar a fear céile éisteacht léi ag gearán. Nochtaíonn an scéal nach bhfuil meas madra ag fir ar
mhná. Faoi dheireadh an scéil níl aon rud athruithe, rinne an bhean an iarracht is fearr a
cuid mothúcháin a phlé lena fear céile ach teipeann uirthi. Déantar athrá ar na línte ‘Lánúin
cois tine tráthnóna. Leanbh ina chodladh sa phram’, tugtar le feiscint dúinn go leanfaidh an
saol ar aghaidh mar atá. Ní réitíonn said an fhadhb agus ní athraíonn an caidreamh
eatarthu, in ainneoin iarrachtaí is fearr na mná.
Comments
Post a Comment